محل تبلیغات شما

معلمان گذشته

معلمان در گذشته فعال نبودند و از روش تدریس سنتی یا یک سویه و غیرفعال بهره می بردند به عبارتی تدریس این معلمان به صورت متکلم وحده بوده و کمترین همکاری و مشارکت توسط شاگردان در کلاس انجام میشد در این تدریس سنتی از سوی معلمین سنتی گذشته هدف نهایی کسب نمره بالا توسط دانش‌آموزان است و اینکه مطالب پس از مدتی فراموش شوند اهمیتی ندارد.

معلمان گذشته معلمان خود محور و دیکتاتور بودند یعنی اینکه خود را تنها فرمانده کلاس می دانستند در مورد اطلاعات و اقدامات خویش تعصب داشتند دوست داشتند همه چیز از زبان آنها گفته شود و دانش آموزان منفعل و شنونده باشند.

در کلاس آنها تدریس به صورت غیر اکتشافی انجام میشد (معلم در کلاس تدریس می کرد و دانش آموزان درس را بخاطر می آموختند بنابراین فرایند دو سویه یادهی و یادگیری در کلاس اتفاق نمی افتاد) معلمان گذشته به خودشان اهمیت میدادند و سرسخت بودند راه یادگیری را آموزش نمی دادند و فقط یاد دادنی ها عرضه می داشتند در کلاس آنها شاگرد حق اظهار عقیده نداشت به تفکر دانش آموزان توجه نداشتند و مطالب را به صورت کلیشه ای یاد میدادند به هر دانش آموزی که فقط بتواند درس داده شده را حفظ کند و ان را همانجور که معلم گفته بیان کند اهمیت می دادند و آن را باهوش میدانستند و به خلاقیت و ابتکار و نوآوری و.  توجه و اهمیتی نمی دادند.

و بنا داشتند دانش آموزانی که به درس توجه ندارند و به آن رغبتی نشان نمیدهند را می توان با تنبیه به سمت درس و کتاب کشاند از اینرو از تنبیه فیزیکی (نظیر زدن دست با شاخه درخت  یا زدن سیلی به دانش آموز ویا سرپا نگه داشتن دانش آموز روی یک پا در جلوی کلاس و تخریب شخصیتی آن) با اینکار دانش آموزان صرفاً بخاطر ترس از تنبیه درس خود را یاد میگرفتند نه بخاطر علاقه و اشتیاق.

اگر از نوع تدریس و مسائل اخلاقی ان بگذریم میرسیم به امکانات آموزشی در گذشته

همانطور که می دانید در دوره های گذشته معلمان از کمبود امکانات رنج میبردند مثلاً تابلو های انها گچ و تخته ای بود  و حتی بعضاً  تخته هم در کار نبود. بخاری ها نفتی بوده و اغلب معلمان باید نیم ساعت وقت صرف روشن کردن آن میپرداختند کمبود کلاس و مدرسه بوده و اغلب کلاس ها  دارای جمعیتی انبوه و غیر قابل کنترل بوده که اینها همه عواملی هستند که کار را برای معلم نسل گذشته سخت میکردند.

از طرفی باید این را هم در نظر داشت که سطح علم در قرون گذشته به مراتب بسیار پایین تر از اکنون بوده که این بسیار حائز اهمیت است از نظر کیفیت و چگونگی آموزش و ارائه آن است.

 

معلمان امروزی

اکثر معلمان امروزی فعال بوده و از روش تدریس سنتی و غیر فعال فاصله گرفته و به سمت روش تدریس نوین و یا فعال روی آوردند در روش تدریس نوین یا امروزی معلم، هر دانش آموز یا فراگیررا تشویق می کند که از دیگران کمک بگیرد، برای نظریه های خود وسائلی بسازد، تجربه کند و نتیجه را گزارش دهد. در این روش بر خلاف روش سنتی معلمان به فراگیران پاسخ کلیشه ای نمی دهند، معلمان امروزی پرسشهایی را مطرح می کنند که قابل بحث باشد و فرصت گفتگو را برای دانش آموزان ایجاد می کند. معلم امروزی راهنمای یادگیری است و به جای پاسخ مستقیم به پرسشها، می کوشد تا با پرسشهای متعدد از فراگیران، آنها را به پاسخهای صحیح هدایت و آنها را به اندیشیدن ترغیب کند(روش دیالکتیک).

در این شیوه شاگردان با اعضا گروه بحث می کنند و معلم در صورت وم آنان را به طرح پاسخ صحیح هدایت می کنند. فراگیران با تمام افراد گروه به بحث و گفتگو می پردازند، با هم کار می کنند، نظرات خود را با یکدیگر مقایسه و به تصحیح اشتباهات خود می پردازند و به فراگیری دانش یاری می رسانند.

در روش امروزی دیگر معلمان از تنبیه برای کشاندن دانش آموز به درس استفاده نمی کنند بلکه سعی می کنند دانش آموز را ترغیب و تشویق کنند تا آن را به سوی درس ویادگیری سوق دهند دانش آموز مشتقاق و علاق و جست جو گر و. تربیت می کنند نه دانش آموز ترسو مطیع و اطاعتگر و منفعل

هدف در روش امروزی یادگیری است، دانش آموزان به یادگیرنده های مادام العمر تبدیل می شوند.

معلمان امروز از امکانات زیادی بهره می برند امروزه با افزایش سطح علم و فراگیر شدن کامپیوتر ، تلفن همراه هوشمند، لپ تاپ و. کار برای معلم نسبت به گذشته آسان تر شده است معلمان امروزی از کار با تابلو های قدیمی که با گچ روی آن می نوشتند خلاص شده و با تابلو های وایت برد  که با ماژیک می توان بر روی آن نوشت کار می کنند و یا با تابلو های هوشمند که فقط با اشاره ولمس می توان بر روی آن نوشت کار می کنند امروز هرکلاسی برای خودش شوفاژ ویدیو پروژکشن بعضاً کامپیوتر پنکه کولر تابلو های مناسب و. دارد که این ها در فرایند تدریس بسیار موثر و کمکگر معلم هستند.

البته این را هم باید بدانیم که امکانات نام برده شده فقط در بعضی از مدارس شهری است و در مدارس روستایی امکانات هنوز هم مثل گذشته است و بروزرسانی نشده اند.

معلمین فردا یا آینده

معلمین آینده همان افردای هستند که امروزه دارند در مراکز تربیت معلم تحصیل می کنند امروزه مراکز تربیت معلم سعی را بر آن دارد که معلمانی مبتکر و خلاق تربیت کند  نه معلمانی دیکتاتور و خود محور  این مراکز معلمان را در واقع بروزرسانی میکند و آن ها را با اصول و روش های تدریس موثر و برتر جهانی آشنا می کند تا این معلمان اصول و روش را بکار ببندند و دانش آموزانی خلاق را پرورش دهند.

در سال های اخیر، فناوری تغییرات زیادی در جهان ایجاد کرده و این نگرانی را در شمار زیادی از مردم به وجود اورده است که نیاز به نیروی انسانی در مشاغل آینده کمتر و فناوری جایگزین انسان خواهند شد. این نگرانی نه تنها در میان افراد فعال در حوزه های مختلف صنعتی بلکه در میان معلمان هم دیده می شود. زیرا با تغییرات فناوری بخش زیادی از کارهایی که امروزه توسط معلمان آموزش داده می شود توسط تجهیزات فناوری انجام می شود و شاید اموزش این مسایل در مدارس غیر  ضروری باشد. اما در پاسخ به این نگرانی می توان گفت که آموزش یک ضرورت در زندگی انسان ها است و هیچ گاه کارکرد مدارس  و معلمان از بین نمی رود. بلکه ممکن است نحوه آموزش و نحوه ارزیابی تغییر کند.

 تنوع در زمان و مکان آموزش

در آینده دانش آموزان فرصت بیشتری برای یادگیری در زمان های مختلف و مکان های متفاوت دارند.  آموزش های الکترونیکی این امکان را فراهم می کند تا افراد به صورت شخص محور آموزش ببینند و برای یادگیری نیازی به حضور در کلاس های درس نداشته باشند.

البته تنها بخش نظری اموزش را میتوان درخارج از کلاس تدریس کرد یا افرادی که به هر دلیلی امکان حضور فیزیکی  در  کلاس را ندارند خواهند توانست با استفاده از  وسایل الکترونیکی در کلاس حاضر  شوند ولی بخش عملی که نیاز به تعامل با افراد دیگر دارد در کلاس درس انجام می شود و تمامی دانش اموزان باید حضور فیزیکی داشته باشند.

اموزش، فرد محور می شود

آموزش در آینده به کمک ابزارهای تازه و تمرینات گسترده انجام می شود. یعنی دانش اموزانی که از بهره هوشی متوسط و رو به بالا برخوردار هستند باید تمرینات دشوارتری انجام دهند تا بتوانند تمامی جوانب و جنبه های مختلف درس را به خوبی درک کنند. در این زمان، دانش اموزانی که در یک یا چند مبحث خاص مشکل داشته باشند، این فرصت را خواهند داشت که آن قدر تمرین کنند تا به سطح مطلوب برسند. در این سال ها دیگر آموزش بر مبنای یک سری سرفصل خاص و زمان محدود انجام نمی شود.

بلکه به دانش اموزان گفته می شود که باید مباحث مختلف درسی را به طور دقیق یاد بگیرند و معلمان این امکان را پیدا می کنند تا ضعف های دانش آموزان را شناسایی و به آنها در بر طرف کردن این ضعف ها کمک کنند. در این سیستم آموزشی، دانش آموزان اعتماد به نفس بالا تری خواهند داشت و یادگیری هم در بالا ترین سطح ممکن انجام می شود.

انتخاب آزاد

با وجود اینکه سرفصل های اموزشی در هر رده سنی یکسان است. ولی روش های یادگیری برای هر دانش آموز می تواند متفاوت باشد و ابزارهایی که برای یادگیری استفاده می شود هم تفاوت خواهد داشت. در واقع، فرد محور شدن  آموزش  این امکان را فراهم می کند تا هر فرد بر مبنای توانایی خود و شناختی که از خود در مورد بهترین روش یادگیری دارد، ابزارهای لازم، روش های مناسب و تکنیک های کارآمد را انتخاب کند و از کمک معلم در جهت تحقق هدفش بهره مند شود.

پروژه محور شدن آموزش

اقتصاد آینده دنیا، ساختاری متفاوت از فضای کنونی خواهد داشت و در آن زمان محیط های کاری به سبک کنونی نخواهد بود. در آینده، اغلب کارها به صورت پروژه ای عرضه می شود و حضور فیزیکی کارمندان در یک محیط خاص و برای ساعات طولانی تحقق پیدا نمی کند. بنابراین آموزش برای انجام پروژه های مختلف، زمان بندی صحیح و همکاری و مشارکت با دیگران برای انجام بهینه کار از دوره دبیرستان آغاز می شود. در این سال ها، پروژه های مختلف درسی به دانش آموزان واگذار می شود و آنها به صورت فردی یا گروهی موظف هستند پروژه های مذکور را به نتیجه برساند.

تحلیل داده ها اهمیت بیشتری  می یابد.

باید ساختار آموزشی در دنیا تغییر کند. در دنیای آینده، دانش اموزان بیشتر دوره دبیرستان خود را در دوره های کارآموزی  می گذرانند و بر مبنای علاقه و توانمندی خود به تجربه آموزی در محیط های کاری می پردازند. آن ها تلاش می کنند تا قدرت تحلیل و ارزیابی دانش آموزان در مورد داده های مختلف افزایش یابد. زیرا یادگیری علم ریاضی که کلیه محاسباتش  با کمک فناوری های تازه انجام خواهد شد، دیگر ضرورتی ندارد و مساله مهم و ضروری، توانایی فرد در تحلیل داده است.

شرحی از زنبور عسل، عسل و فواید آن و چگونگی پرورش زنبور عسل

معرفی(افراد مشهور، مریم میرزاخانی)

دیار من گیلان (امام زاده اسحاق)

های ,دانش ,معلمان ,کلاس ,روش ,کند ,دانش آموزان ,می شود ,می کنند ,دانش آموز ,را به

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

تبلیغات و بازاریابی