محل تبلیغات شما

توجه به شناخت و آموزش و پرورش کودکان و دانش آموزان استثنایی، یعنی افرادی که به دلایل خاص جسمانی، ذهنی، عاطفی وروانی نمی توانند از برنامه های عادی آموزشی به نحوی مطلوب بهره مند گردند. از نشانه های پیشرفت و اصالت و قوت و غنای فرهنگ ونظام آموزش و پرورش هر جامعه ای است. کوشش در جهت شناسایی و برنامه ریزی و ایجاد تسهیلات آموزشی هر چه بیشتربرای کودکان و دانش آموزان استثنایی، عمدتا به دلیل نیاز فرهنگی فوق العاده از اولویت خاصی برخوردارند، از اهداف و نظام آموزشی است. مطابق ارقام و آمار بین المللی حدود 10 الی 15 درصد از کل دانش آموزان سنین مدرسه رو در هر جامعه ای به نحوی از انحا نیازبه برنامه های آموزشی ویژه دارند . نگاهی کوتاه به آمار کل دانش آموزانی که در حال حاضر زیر پوشش آموزش و پرورش استثنایی قراردارند بیانگر این حقیقت است که امروزه فقط کمتر از یک درصد ازکل این قبیل دانش آموزان واجب التعلیم از برنامه های آموزش استثنایی برخوردار بوده و بقیه با همه مشکلات و نارسایی ها، درمدارس معمولی جایگزین می گردند و یا در مواردی اصلا از کلاس ومدرسه بهره ای نمی برند.

توانایـی معلـم آمـوزش عمومـی بـرای مدیریـت موثر کلاس و برآورده کـردن نیازهـای دانش آمـوزان بـا توانایی مختلـف می توانـد کیفیـت تجربـه آموزشـی را بـرای همه دانش آمـوزان افزایـش دهـد، ولی دانسـتن این کـه چگونه بیـن نیازهـای گسـترده آن هـا تمایـز قائـل شـوند،مشکل است  نیازهـای یادگیـری متفـاوت دانش آمـوزان بـا نیازهـای ویـژه باعـث می شـود آن هـا نیـاز بـه برنامه هـای متنـوع داشـته باشـند بـه سـخن دیگـر، سـاختارمواد و محتوای آموزشـی بایـد متناسـب بـا نیازهـای ایـن دانش آمـوزان باشـد و توانایـی یادگیـری آنـان را افزایش دهد بنابرایـن معلمـان بـرای اصلاح آموزش  براسـاس نیازهـای دانش آمـوزان و ارزیابـی یادگیری آن ها نیـاز بـه برنامه هـای متفـاوت دارنـد تـا بتواننـد بـه آن چـه  دانش آمـوزان نیـاز دارنـد، پاسـخگو باشند.

نحوه آموزش کودکان استثنایی

امروزه واژه استثنایی به کودکانی اطلاق می‌شود که از جهات مختلف ذهنی، جسمی، عاطفی و اجتماعی تفاوت قابل ملاحظه‌ای با دیگر کودکان همسال خود دارند.

ما در بحث آموزش کودکان استثنایی ، از واژه معلول شروع می کنیم. واژه معلول به کسانی اطلاق می‌شود که به علت نقص جسمی، ذهنی یا اختلال رفتاری شدید، مشکلات و مسائل خاص دارند و به توجه فوق‌العاده نیازمندند. در واقع اصطلاح معلول دارای شمول محدودتری است. به دیگر سخن، هر کودک معلول، استثنایی نیز است، اما هر کودک استثنایی وما معلول نیست؛ بنابراین نباید واژه‌های استثنایی و معلول به طور مترادف به کار رود.

از نظر آموزشی، امروزه واژه استثنایی به کودکانی اطلاق می‌شود که از جهات مختلف ذهنی، جسمی، عاطفی و اجتماعی تفاوت قابل ملاحظه‌ای با دیگر کودکان همسال خود دارند، به نحوی که به لحاظ همین تفاوت‌های محسوس قادر نیستند از برنامه‌های درسی عادی که اصولا برپایه ویژگی‌ها و توانایی‌های مشترک بیشتر کودکان در سنین مختلف تنظیم شده است، به طور بایسته و شایسته بهره‌مند شوند، بنا بر این تعریف، واژه کودکان استثنایی، کودکان تیزهوش، عقب‌مانده ذهنی، نابینا، ناشنوا، ناسازگار، معلولین جسمی حرکتی و ناتوان در یادگیری خاص و نظایر آن را شامل می‌شود.

آموزش کودکان استثنایی

به طور کلی از نظر آموزشی به این گروه‌ها استثنایی گفته می‌شود:

1- کودکان کم‌توان یا عقب‌مانده ذهنی یا کودکان آهسته گام.

2- کودکان مبتلا به اختلال در یادگیری خاص.

3- کودکان سازش نایافته یا ناسازگار.

4- کودکانی که دارای اختلالات گویایی‌اند.

5- کودکانی که دچار نارسایی‌های شنوایی‌اند.

6- کودکانی که دچار نارسایی‌های بینایی‌اند.

7- کودکانی که به بیماری‌های مزمن خاص از قبیل بیماری قند، صرع و غیره دچارند.

8- کودکانی که دچار نقص عضو یا فلج مغزی یا حرکتی‌اند (معلولین جسمی حرکتی)‌.

9- کودکانی که دارای معلولیت‌های مضاعف‌اند.

10- کودکان تیزهوش و پراستعداد.

مدارس کودکان استثنایی

مدارس کودکان استثنایی به دانش آموزانی که دچارعقب ماندگی  ذهنی هستند  زمینه خوبی جهت ادامه تحصیلات داده که آنها بتوانند بطورفعال درجامعه مشارکت داشته باشند. شیوه ی آموزش در این مدارس  قابل انعطاف بوده بطوریکه هر دانش آموز بتواند تا حد ممکن برمبنای اهداف برنامه آموزشی رشد .و تکامل یابد آموزش در مدارس  کودکان  استثنایی تلاش  درجهت بالا بردن مشارکت اجتماعی و رشد دانش آموزان است که آنها  بتوانند بصورت مستقل و یا به همراه . دیگران  کسب دانش نموده و از آن بهره مند شوند

مدرسه کودکان استثنایی مناسب کدام دسته از کودکان است؟ مدارس کودکان استثنایی گونه ای از مدرسه است که متناسب با آن گروه ازدانش آموزانی که تشخیص داده شده به دلیل عقب افتادگی ذهنی یا جسمی نمیتوانند به سطح دانش مورد نیاز مدارس عادی برسند. ( حتی دانش آموزانی که بدلیل صدمات مغزی دچارمعلولیت هوشی شدید دائمی  شده اند) درصورتیکه تشخیص داده شود که دانش آموزنتواند به اهداف سطح دانش مدارس عادی بوده برسد میتواند در مدارس کودکان استثنایی پذیرفته شود. آموزش  شامل سالهای تحصیلی .و تا حد ممکن معادل مدارس عادی میباشد درمدرسه کودکان  استثنایی تعداد دانش آموزان هر کلاس  معمولا کمتر از مدارس عادی میباشد و برنامه ریزی درسی وتوقعات سطح دانش متناسب با آگاهی  دانش آموزان است.

 مدرسه کودکان استثنایی فقط به دانش آموزانی پیشنهاد می شود که واقعا نیازداشته وحق رفتن به این نوع از مدارس را دارند.

درمدارس کودکان استثنایی محتوای کلیه برنامه ها به گونه ی تنظیم  شده است ، به ویژه آنچه که مربوط به بخش های تئوری میشود. بدین معنی که برای نمونه درسهای ریاضیات و علوم طبیعی متناسب گردیده است  با سطح آگاهی این دانش آموزان.  درمدارس استثنایی دروسی چون موسیقی و نقاشی مشابه  به دروس مدارس عادی میباشد. انتخاب زبان یا زبانهای خارجی، برای نمونه . زبانهای اسپانیایی و آلمانی بعنوان درس در مدارس کودکان استثنایی وجود ندارد برای هربرنامه درسی سنجش سطح دانش وجود دارد که توضیح دهنده ی سطح آگاهی دانش آموز .برای گرفتن نمرات مختلف میباشد

گرایش در آموزش مدرسه ی کاربردی درمدرسه کودکان استثنایی گرایش به سمت تمرین  در یک رشته ی خاص است .مدرسه تمرینی برای دانش آموزانی است که تشخیص داده شده ، نمیتوانند ازعهده ی همه دروس یا بخشی از دروس مدرسه کودکان استثنایی برآیند

 اگرچنانچه مدرسه تشخیص دهد که دانش آموزی شرایط آن را داشته باشد، دانش آموز میتواند .ترکیبی از دروس مدرسه کودکان استثنایی و موضوعات آن را بخواند

گرایشها ی مدرسه تمرینی عبارتند از:  برنامه هنرهای زیبا. که بطورعمده شامل بخشهایی از موسیقی، نقاشی و کاردستی میشود

ارتباطات کلامی که بطورعمده شامل زبان مادری میشود حرکات جسمانی.که بطور عمده به ورزش و سلامت میپردازد فعالیت های روزانه . که بطور عمده به قسمت هایی مربوط به خانه داری و معلومات اجتماعی میپردازد درک واقعیت .که بطور عمده به قسمتهایی در علوم طبیعی، فناوری و ریاضیات میپردازد.

سنجش و ارزشیابی این مهم است که آموزگاران تمام مدت سعی در تحریک انگیزه و تشویق دانش آموزان نموده بطوریکه به تمامی دانش آموزان این امکان داده شود که تا آنجا که ممکن است در جهت پیشرفت دانش خودتلاش کنند. برای اینکه اولیا بتوانند در جریان  پیشرفت فرزند خود باشند پیش بینی  شده ،  گفتگوهای پیشرفتی با هدف ارتقا به جلو همزمان با نگاه به گذشته انجام شود. منظور از پیشروی به جلویعنی ایجاد تسهیللات  آموزشی  بهتر برای حمایت از  دانش آموز. برای اینکه دانش آموزدر درسها و زمینه های درسی که به او تدریس شده به حد مورد نیازدانش برسد چه اقداماتی لازم است. نگاه به گذشته جهت ارزیابی پیشرفت دانش آموز برمبنای اهداف برنامه . آموزشی و شرایط سطح دانش دربرنامه درسی میباشد

 گواهی، ارزشیابی درسی و نمره

 دانش آموزدر پایان  دوره  تحصیلی  در مدرسه پایه استثنایی گواهی تحصیلی را دریافت می کند. اگرچنانچه دانش آموز یا سرپرست درخواست ارزشیابی تحصیلی کنند کارنامه  با ارزشیابی عمومی درسی تکمیل میشود. ارزشیابی درسی امکان ادامه تحصیل دانش آموز را شرح میدهد .ولی حاوی هیچ نمره ای نیست به دروس مدرسه تمرینی نمره ای داده نمیشود و ارزشیابی با درنظرگرفتن شرایط و موقعیت . انفرادی هردانش آموز انجام میشود نمره های دروس مدرسه تمرینی بر مبنای سنجش  سطح دانش مدارس پایه استثنایی است. این .نمره ها را نمیتوان با نمرات مدارس عادی مقایسه کرد دریافت کارنامه ی نمره دار توسط دانش آموز یا سرپرست اودرخواست میشود. دانش آموزی که دروس مدرسه ی تمرینی را همزمان با یک یا چند درس از مدرسه پایه استثنایی میخواند میتواند . درخواست نمره برای آن دروس را بنماید   دانش آموز بعد از پایان دوره ی مدرسه کودکان استثنایی میتواند  درخواست ادامه تحصیل  دردبیرستان استثنایی را بنماید. این مهم است که بدانید کا رنامه ی مدرسه کودکان استثنایی شرط شرکت در رشته های سراسری عادی  دبیرستانی نیستند. اما دانش آموزان مدرسه پایه استثنایی میتوانند در رشته های آموزشی حرفه ای و گزینه انفرادی دبیرستانی شرکت کنند

سنجش سطحِ  و یا اِ بالاترین سطح نمره آ است وپس از آن بترتیب ، ب، ث، د معادل قبولی و نمرهِ وجود دارند. نمره اِ دانش بطور دقیق در سطوح مختلف نمره های آ، ث و ا آ بالاترین نمره است. اگرچنانچه سرپرستان و یا دانش آموز درخواست نمره در یک، و یا همه دروسی را که دانش آموز خوانده است بنمایند، بایستی درپایان هرترم از سال ششم تا پایان ترم سال نهم به تمامی دروس مدرسه پایه استثنایی (نمره ترمی) ، وقتی که درس تمام میشود نمره داده شود.

 اگر یک دانش آموز درسی را بر مبنای برنامه درسی مدرسه عادی خوانده باشد، شرط ارزشیابی برمبنای برنامه درسی و مدرک نمره برمبنای نمره مدرسه عادی خواهد بود. به این مفهوم که دانش آموز دوکارنامه  دریافت خواهد کرد یکی برمبنای نمره مدرسه کودکان  استثنایی که نمره درسهایی است که دانش آموز برطبق برنامه درسی مدرسه کودکان استثنایی خوانده است ودیگری یک کارنامه برمبنای مدرسه عادی که درسهایی را که دانش آموز برمبنای برنامه درسی .  مدرسه عادی خوانده است نمره میگیرد.

ادغام درمدرسه عادی

رفتن به مدرسه کودکان  استثنایی با دانش آموزان دیگر با نیازها وشرایط مشابه، میتواند برای بعضی از دانش آموزان دربرگیرنده  امکان افزایش روابط دوستانه ی دوجانبه باشد  ولی برای بعضی از کودکان  استثنایی که از نظر اجتماعی قادرند در  مدرسه عادی ادغام  شوند این امکان است که بخشی یا کل تدریس در کلاس مدرسه عادی انجام شده ولی دانش آموزبرمبنای برنامه درسی مدرسه پایه استثنایی درس خوانده و ارزشیابی میشود.

 سرپرست(اولیا) میتواند درخواست  کند که فرزندش درمدرسه عادی ادغام شود، ولی مسئولین مدرسه عادی  یا مدرسه استثنایی هستند که تصمیم میگیرند که آیا این امر  امکان پذیر است یا نه اما اگر بجای آن مدرسه یا مسئولین مدرسه  تصمیم به  ادغام  دانش آموز را داشته باشند بایستی با موافقت اولیا  دانش آموز انجام گیرد.

این رسیدگی باید پاسخگوی آن باشد که دانش آموز جزو گروه مورد نظر درمدرسه پایه استثنایی میباشد. جزو گروه مورد نظر بودن به این مفهوم است که دانش آموز هم عقب افتادگی ذهنی داشته وهم اینکه تشخیص داده شده که دانش آموز نمیتواند به اهداف شرط سنجش سطح دانش مدرسه عادی نائل شود.

بررسی و رسیدگی چگونه انجام میشود؟ بطور معمول هنگامی که دانش آموز در کلاس پیش دبستانی  و یا به مدرسه عادی  میرود این بررسی انجام میشود. بررسی همیشه بایستی با م سرپرستان آغاز شود. بغیرازدانش آموز، سرپرست  منبع اطلاعاتی موثر دراین بررسی است.

 این بررسی از چهار بخش ارزیابی مجزا و مستقل تشکیل شده، یک بخش ارزیابی آموزشی، ارزیابی روانی، ارزیابی پزشکی و در آخر ارزیابی اجتماعی. برای اینکه تا آنجا که ممکن است  ارزیابی کامل باشد بایستی همه این قسمت ها تکمیل شوند.

ارزیابی آموزشی- ارزشیابی آموزشی بایستی توسط آموزگارانی که دارای مدرک  تحصیلی در رشته ی علوم تربیتی باشند انجام شود. هدف این است که وضعیت دانش آموز را برای رسیدن به اهداف سطح دانش درکلیه دروس درمدرسه عادی را  شرح دهند. ارزیابی همچنین بایستی توضیح دهد که کلاس پیش دبستانی یا مدرسه آموزش را  با نیاز دانش آموز تطبیق داده  و چه نتایجی  را دربرخواهد داشت.

ارزیابی ازنظر روانشناسی -ارزیابی روانی توسط روانشناس دارای صلاحیت  مورد نظر انجام می گیرد. هدف این است که مشخص شود که آیا دانش آموزعقب افتادگی ذهنی دارد، و دراینصورت تا چه اندازه. برای اینکه بتوان این ارزیابی روانی را آغاز کرد نیاز به موافقت سرپرستان می باشد.

 برای تشخیص سطح رشد ذهنی دانش آموز یک یا چند تست هوش انجام میگیرد. دراین ارزیابی روانشناسی بایستی مشخص شود که دانش آموز در روابط اجتماعی چگونه عمل میکند (که اصطلاحا توان تطبیقی نامیده میشود). برای اینکه بتوان تشخیص داد که دانش آموزدارای عقب افتادگی ذهنی است یا نه، هردو قسمت دراین رابطه مهم اند. روانشناس گاهی اوقات برای مشکلات مدرسه دلائل دیگری بجزعقب افتادگی ذهنی می یابد که این بایستی در ارزیابی مشخص شده باشد.

ارزیابی پزشکی  -  ارزیابی و تشخیص پزشکی توسط دکتر دارای صلاحیت های مورد نظر انجام می گیرد، و یا بوسیله فردی از بخش درمانی با تحصیلات مناسب انجام میشود.هدف این است که دلیل مشکلات فراگیری دانش آموز مشخص و تعیین شود که کودک دارای عقب افتادگی ذهنی است. برای شروع به ارزیابی و تشخیص پزشکی اول موافقت سرپرستان لازم است

 پزشک امکان دارد دربعضی مواقع دلایل دیگری جزعقب افتادگی ذهنی برای مشکلات مدرسه پیدا کند. که این باید درارزیابی پزشکی مشخص باشد.

ارزیابی اجتماعی - ارزیابی اجتماعی توسط مشاوراجتماعی یا شخص دیگری با تحصیلات مناسب که توضیح می دهد که آیا دلایل اجتماعی درمدرسه یا خارج از مدرسه وجود داشته که باعث ناتوانی دانش آموز  در یادگیری شده است. اگرچنانچه چنین دلایلی وجود ندارد بایستی در ارزیابی مشخص شده باشد

آیا دانش آموزحق رفتن به مدرسه کودکان  استثنایی را دارد؟  پس ازآنکه کلیه ارزیابی ها انجام شد و بررسی کامل شد میتوان تصمیم  گرفت که آیا  دانش آموزحق رفتن به مدرسه کودکان استثنایی را دارد، به عبارت دیگر او جزو گروه مورد نظرمیباشد.

حق سرپرستان که جواب بله یا نه بدهند قبل ازآنکه سرپرست تصمیم به پذیرش دانش آموز درمدرسه کودکان استثنایی بگیرد بایستی هردو جواب مثبت داده باشند. اگر فقط یکی از آنها جواب مثبت داده باشد، برایً سرپرست کودک کتبا . کودک امکان رفتن به مدرسه کودکان استثنایی وجود ندارد

 باوجود اینکه ارزیابی نشانگر این است که کودک حق پذیرفته شدن را دارد، سرپرستان میتوانند جواب منفی به مدرسه کودکان استثنایی را بدهند. سرپرست موظف است که کودک را درمدرسه عادی بپذیرد و دانش آموز از حمایت و پشتیبانی لازم برخوردار شود تا بتواند ازعهده حداقل شرط سطح دانش برآید.

 سرپرستان درهرزمان که بخواهند میتوانند انتقال کودک خود  را ازمدرسه کودکان استثنایی به مدرسه عادی درخواست نمایند.

مدرسه کودکان استثنایی بصورت آزمایشی اگربه دانش آموزی پیشنهاد آموزش  درمدرسه کودکان استثنایی شود ولی سرپرستان شک داشته باشند که آیا  این راه حل مناسبی است، دانش آموز امکان این را دارد که به مدت حداکثر شش ماه بصورت آزمایشی به مدرسه کودکان استثنایی برود.

تصمیم به پذیرش پس از آنکه سرپرستان جواب مثبت دادند، سرپرست محل ست تصمیم به پذیرش دانش آموز درمدرسه کودکان استثنایی میگیرد. همچنین بایستی تصمیم گرفته شود که آیا دانش آموز دروس مدرسه کودکان استثنایی و یا موضوعات آن را بخواند ( درجهت مدرسه تمرینی). تصمیم از طرف مقام مسئول دوره تحصیلات برمبنای آنچه که در بررسی به نتیجه رسیده گرفته میشود.

 پس از آن دانش آموز فورا شروع به فراگیری دروس و موضوعات مدرسه کودکان استثنایی میکند. اگر تصمیم مبنی بر پذیرش دانش آموز درمدرسه کودکان استثنایی هم به مفهوم این باشد که دانش آموز باید  کلاس یا مدرسه خود را تغییر دهد، میتواند یک مدت کوتاه درآن مدرسه جدید باشد تا با محیط عادت کند  و دانش آموز میتواند هر زمانی که خواست در مدرسه ی جدید شروع  به تحصیل کند و  نیازی به انتظار برای شروع ترم را جدید ندارد

 اگرچنانچه به دانش آموز در مدرسه کودکان استثنایی پیشنهاد جا نشود بررسی میتواند نشانگر این باشد که دانش آموز حق رفتن به مدرسه کودکان استثنایی را ندارد اگر چنانچه سرپرست  محل ست تصمیم گرفته باشد که به دانش آموزدرمدرسه پایه استثنایی جایی  ارائه نکند  باوجود اینکه سرپرستان فرزند تقاضا  کرده باشند ،   سرپرستان میتوانند به هیئت استینافی آموزش و پرورش شکایت کنند. در این صورت باید  دوسرپرست هردو برسر شکایت توافق داشته باشند.

دلایل بسیار مهم گاهی اوقات شرایطی پیش می آید که سرپرست محل زندگی و سرپرستان کودک درمورد اینکه چه مدرسه ای برای کودک بهتراست توافق ندارند. سرپرست محل زندگی میتواند برخلاف خواست سرپرستان تصمیم بگیرد که فرزند به مدرسه کودکان استثنایی برود. این درآنصورتی مطرح میشود که با درنظرگرفتن بهترین حالت برای کودک دلایل بسیار مهمی  وجود داشته باشد. به ندرت پیش می آید که سرپرست محل زندگی برخلاف خواست سرپرستان تصمیم بگیرد. اگر چنین چیزی رخ دهد، بایستی دلایل این تصمیم بطور واضح توضیح داده شود. بر روی این تصمیم میتوان به اداره آموزش و پرورش شکایت کرد.

مقایسه  بین ساعات درسی مدارس عادی با مدارس کودکان  استثنایی»

---------مدرسه عادی     مدرسه پایه استثنایی       
نقاشی230225
خانه داری وعلم مصرف1525
ورزش وسلامتی500750
موسیقی230395
کاردستی330730
انگلیسی4800
ریاضیات10201005
دروس علوم اجتماعی : جغرافیا، تاریخ،دینی، تعلیمات اجتماعی885695
دروس علوم طبیعی: زیست شناسی، فیزیک، شیمی، فناوری800785
انتخاب زبان320---
درس منتخب دانش آموز382195
زبان سوئدی یا سوئدی بعنوان زبان دوم14901300
جمع کل ساعات تعیین  شده67856785
که ازآن ساعات انتخابی مدرسه60000

تعداد ساعات دروس خانه داری ، ورزش، سلامتی و کاردستی درمدرسه عادی خیلی کمتر از ساعات آن درمدرسه کودکان . استثنایی است. ساعات درس انگلیسی در مدرسه کودکان استثنایی خیلی کمتراز مدرسه عادی میباشد

نتیجه گیری

 رویکـرد آمـوزش متمایـز شـیوهای مطلـوب بـرای پاسـخگویی بـه نیازهای متفـاوت دانش آمـوزان در کلاس درس اسـت. از جملـه مزایـای رویکـرد آمـوزش متمایـز می تـوان بـه توجـه بـه علایـق، اسـتعداد، نقـاط قـوت و نیازهـای دانش آمـوزان اشـاره کـرد. به طورکلـی اگـر رویکـرد آمـوزش متمایـز به درسـتی طراحـی و اجـرا و منابـع لازم فراهم شـود، می توانـد برای همـه دانش آموزان به ویـژه بـرای گروههای مختلـف دانش آموزان بـا نیازهای ویـژه مانند تیزهوشـان، دانش آموزان 2زبانـه، دانش آموزان کم توان ذهنـی، دانش آمـوزان دارای ناتوانـی یادگیـری و. بـه کار گرفتـه شـود آمـوزش متمایـز مبتنی بر همـکاری، کار در گروههـای کوچک و نیاز دانش آموزان طراحـی میشـود و ضـروری اسـت کلاس، محتـوا و مداخله هـا بـا شـرایط یادشـده انطبـاق داده شـود. یکـی از مـواردی که در آموزش متمایز به رشـد مثبت تحصیلـی و افزایـش خودمراقبتـی افـراد بـا نیازهـای ویـژه کمک می کند، اسـتفاده از فن آوری اسـت  براسـاس رویکـرد آمـوزش متمایـز، معلمـان بایـد بـا اسـتفاده از فـن آوری، آمـوزش و محیط را با نیازهـای دانش آموزان با نیازهـای ویژه تطبیـق دهند و روشهـای انعطافپذیر برای مداخلـه و ارایـه خدمـات بـه آنهـا را در نظر بگیرنـد هسـته اصلـی آمـوزش متمایـز، آمـوزش دانش آمـوزان بـا روشهای گوناگون اسـت. درواقـع آموزش متمایز، روش یکسـان را برای همـه دانش آموزان مفیـد نمیداند. بنابراین براساس این رویکرد معلمان باید کلاس را طوری طراحی کننـد که پاسـخگوی نیازهـای همـه دانش آمـوزان به ویژه دانش آمـوزان بـا نیازهـای ویـژه باشـند. آمـوزش و محیـط متمایـز بـرای دانش آمـوزان بـا نیازهـای ویـژه میتوانـد مبتنی بر طرح همگانی یادگیری باشد طرح همگانی یادگیری،نوعی  رویکرد معتبر علمی اسـت که شـیوه های ارایـه اطلاعـات انعطاف پذیـر، شـیوه های پاسـخ دهی و نشـان دادن دانـش و مهارت هـای انعطافپذیر و شـیوه های مشـارکت انعطاف پذیـری را بـرای دانش آمـوزان فراهـم می کنـد. افـزون بـر مـوارد یادشـده، موانـع آمـوزش را کاهش میدهـد، انطباق سـازی و حمایت هـای متناسـبی فراهم میکنـد و انتظـارات از پیشـرفت همـه دانش آموزان را در سـطح بالایـی حفـظ میکنـد. آمـوزش متمایـز بـا پذیرفتـن تفـاوت بین فـردی و درون فـردی دانش آموزان و پاسـخگویی بـه نیازهای آنها باعـث افزایـش عزت نفـس و اعتماد  به نفس آنها می شـود و یادگیـری را افزایش می دهد فلسـفه آموزش متمایزایـن اسـت کـه معلمـان، آمـوزش و شـیوه آموزشـی را بـا نیازهـای دانش آمـوزان انطباق دهنـد بـرای طراحـی برنامـه آمـوزش متمایـز بایـد علایـق، سـبک یادگیـری، سـطح رشـد ذهنـی نیازهـای انفـرادی آنهـا شناسـایی شـود تـا اسـتانداردها و اهـداف براسـاس آنهـا تعییـن شـوند و سـپس انطبـاق و متناسب سـازهای لازم در عناصـر آمـوزش متمایـز صـورت گیـرد تـا نیازهـای فـوق بـرآورده شـود. شـایان ذکـر اسـت کـه اجـرای آمـوزش متمایـز ممکـن اسـت با مشـکلاتی از قبیل محدودیت زمـان، یک اندازه موثرنبـودن برای همـه دروس، آگاهی نداشـتن معلمان از ایـن روش، کمبـود منابـع و غیـره مواجـه باشـد کـه بـا دانش افزایـی معلمـان و گنجانـدن رویکـرد آمـوزش متمایـز در دوره هـای آموزشـی آنهـا میتـوان زمینـه اجـرای موفقیت آمیـز ایـن روش را در کلاس آمـوزش عمومـی و نظـام آمـوزش فراگیـر فراهـم کـرد کـه ایـن کار نیـاز بـه آگاهـی مسـئولان، متولیـان، متخصصـان و دسـت اندرکاران تعلیم وتربیـت دارد.


منابع:

1) Smith TE, Polloway EA, Patton JR, Dowdy CA, Doughty TT. Teaching students with special needs in inclusive settings. Pearson; 2015 Jan 16.

2) Smit R, Humpert W. Differentiated instruction in small schools. Teaching and Teacher Education. 2012 Nov 30; 28(8):1152-62.

3) Goodnough K. Investigating pre-service science teachers’ developing professional knowledge through the lens of differentiated instruction. Research in Science Education. 2010 Mar 1; 40(2):239-65.

4) Braddock D, Rizzolo MC, Thompson M, Bell R. Emerging technologies and cognitive disability. Journal of Special Education Technology. 2004 Sep 1; 19(4):49-56.

5) Stodden RA, Conway MA, Chang KB. Findings from the study of transition, technology and postsecondary supports for youth with disabilities: Implications for secondary school educators. Journal of Special Education Technology. 2003 Sep 1; (4):29-44.

6) Stanford B, Reeves S. Making It Happen: Using Differentiated Instruction, Retrofit Framework, and Universal Design for Learning. Teaching Exceptional Children Plus. 2009 Jul; 5(6): n6.

7) Edyburn DL. Would you recognize universal design for learning if you saw it? Ten propositions for new directions for the second decade of UDL. Learning Disability Quarterly. 2010 Feb 1; 33(1):33-41

8) Fitzgibbon L. Middle School Students’ Confidence and Differentiated Instruction.

9) Alavinia P, Farhady S. Using differentiated instruction to teach vocabulary in mixed ability classes with a focus on multiple intelligences and learning styles. International Journal of Applied. 2012 Apr; 2(4): 13-7.

10) Taylor BK. Content, Process, and Product: Modeling Differentiated Instruction. Kappa Delta Pi Record. 2015 Jan 2; 51(1):13-7.

11) Van Garderen D, Whittaker C. Planning differentiated, multicultural instruction for secondary inclusive classrooms. Teaching Exceptional Children. 2006 Jan 1; 38(3):12.

12) Colombo MW, Colombo PD. Blogging to improve instruction in differentiated science classrooms. Phi Delta Kappan. 2007 Sep 1; 89(1):60.

13) file:///C:/Users/win10/Downloads/Documents/SEO-v2n145p47-fa.pdf

14) https://www.civilica.com/Paper-ICPEKHA02-ICPEKHA02_053

15) https://niniban.com/fa/news/170943/

شرحی از زنبور عسل، عسل و فواید آن و چگونگی پرورش زنبور عسل

معرفی(افراد مشهور، مریم میرزاخانی)

دیار من گیلان (امام زاده اسحاق)

دانش ,مدرسه ,استثنایی ,کودکان ,آموز ,عادی ,دانش آموز ,کودکان استثنایی ,دانش آموزان ,مدرسه کودکان ,است که ,مدرسه کودکان استثنایی ,درمدرسه کودکان استثنایی ,دروس مدرسه کودکان ,رویکـرد آمـوزش متمایـز

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

HAKIMAN